Gruszka bokserska – SPEED BAG – jak uderzać?

speed bag

Gruszka bokserska – SPEED BAG – jak uderzać?

Jestem przekonany, że na filmach bądź relacjach z przygotowań do walk bokserskich, widzieliście jak bokser uderzał w worek, który zwisał przytwierdzony do charakterystycznej platformy. Ten rodzaj worka bokserskiego to tzw. SPEED BAG czyli tłumacząc na język polski gruszka pod daszkiem. Przyrząd ten doskonale kształtuje koordynację wzrokowo ruchową, wytrzymałość ale również szybkość. Pozwala też nauczyć się rozluźniania obręczy barkowej podczas boksowania, co jest bardzo istotne podczas walki.

Jak się nauczyć i na co zwrócić uwagę?

1. Rytm

Pierwszą rzeczą, którą musisz opanować to znajomość rytmu. Rytm ten wyznaczany jest na 3. Co to oznacza? Nic innego jak to, że po każdym uderzeniu gruszki, odbija się ona 3 razy od daszka. Raz w momencie uderzenia (do przodu), drugi raz (do tyłu) i trzeci raz (do przodu) by znowu być przez Ciebie uderzoną. W skrócie: uderz, poczekaj na trzy odbicia od daszka, uderz raz jeszcze i tak w kółko. Oswajanie się z rytmem pozwoli Ci przyspieszać zadawaną kombinację aż do uzyskania naprawdę imponującego tempa. Gruszkę możesz uderzać na wiele sposobów. Prawą ręką, lewą ręką bądź naprzemiennie a także stosować różne wariacje np. jedno uderzenie lewą ręką, jedno prawą, dwa uderzenia lewą ręką dwa prawą itd, zwalniać bądź przyspieszać. Możliwości jest dużo.

2. Technika uderzania

DŁOŃ

Najważniejsze to nie zaciskać dłoni w pięść. Ręka musi być delikatnie otwarta. Nie bij kłykciami, staraj się uderzać zewnętrzną krawędzią dłoni, gdyż tylko w ten sposób będziesz mieć kontrolę nad gruszką.

POSTAWA

Trzymaj ręce blisko gruszki ale tak by miała ona swobodę poruszania się po wyznaczonym torze. Dzięki temu ograniczysz dodatkowe ruchy wokół platformy, które mogą w początkowej fazie zaburzyć twoją naukę. Gdy jedna ręka uderza, druga jest w gotowości, nie opuszczaj jej więc za nisko bo może to spowodować wytrącenie gruszki z rytmu.

RUCH RAMION

Rozluźnij barki, postaraj się by praca ramion odbywała się poprzez okrężny ruch w stawie łokciowym. Ręka w stawie powinna wykonywać małe kółka. Możesz ćwiczyć ten ruch bez wykorzystania gruszki poprzez zataczanie małych okręgów w powietrzu by następnie spróbować przenieść tą technikę na gruszkę.

JAKI RYTM NA POCZĄTEK?

Na początek najlepiej nauczyć się uderzać jedną ręką. Według mnie jest to najszybszy i najprostszy sposób na naukę uderzania gruszki pod daszkiem i osobiście w ten sposób nauczam.Koncentrujemy się wtedy jedynie na jednej ręce co wyklucza frustrujące wybijanie gruszki z rytmu. Gdy już opanujemy rytm na jedną rękę możemy spróbować to samo drugą by następnie spróbować uderzyć gruszkę naprzemiennie. Idealnie sprawdzać się tu wtedy będzie rytm 2:2 (lub 3:3), czyli dwa razy uderzamy lewą ręką i dwa razy prawą.

POZYCJA

Pozycja przed gruszką będzie trochę inna niż w przypadku tej przed workiem bądź podczas walki. Stopy będziesz trzymać równolegle od siebie w delikatnym rozkroku. Możesz być bliżej bądź trochę dalej gruszki ale tak by pozycja była komfortowa i byś nie musiał gonić za gruszką. Wzrok skierowany na gruszkę ale w „martwy punkt” czyli tak, aby nie śledzić ruchów gruszki ale by ją cały czas widzieć. Gruszka może być na wysokości twojej twarzy ale osobiście radzę by jej dolna krawędź była na wysokości Twoich oczu.

JAKĄ GRUSZKĘ WYBRAĆ?

Proponuję gruszkę o długości nie przekraczającej 26 cm. Taka gruszka idealnie sprawdzi się dla początkujących adeptów boksu. W miarę doskonalenia swoich umiejętności można zastosować mniejszą gruszkę np. 20 cm

PODSUMOWANIE

Gwarantuję Ci, że podstawowych ruchów nauczysz się już podczas pierwszego treningu i będzie to jedno z Twoich ulubionych ćwiczeń.


Przeczytaj również:

Trening boksera. Kształtowanie szybkości
Cechy motoryczne człowieka.
Tarcze bokserskie – trening na tarczach
Rękawice bokserskie. Jak wybrać?