Produkty alkalizujące i zakwaszające (zasadowe i kwasowe) pH

Organizm człowieka to bardzo skomplikowana maszyna i tak samo jak urządzenie mechaniczne musi być dobrze traktowany. Nie wyobrażam sobie by przynajmniej raz na rok nie oddać samochodu do serwisu. Nie wyobrażam też sobie by do zbiornika lać paliwo o wątpliwym pochodzeniu. I na koniec nie wyobrażam sobie bym sam raz do roku nie przeszedł rutynowych badań a zamiast zbilansowanej diety odżywiał się czym popadnie. Im lepsze paliwo i olej w samochodzie tym ma on lepsze osiągi i analogicznie im lepiej się odżywiamy tym lepiej funkcjonujemy.

Dość z porównaniami czas przejść do konkretów i rozwinąć podany wyżej temat. Produkty, które spożywamy na co dzień mają różne pH. Innymi słowy ich odczyn może być bardziej kwasowy bądź bardziej zasadowy. Ludzki organizm posiada pH o odczynie lekko zasadowym i powinien się mieścić w przedziale 7,35-7,45. Zachwianie równowagi kwasowo zasadowej czyli spadek pH poniżej 6,8 oraz jego wzrost powyżej pH 7,8 ma bardzo negatywne skutki dla organizmu człowieka i w skrajnych wypadkach może powodować kwasicę i zasadowicę czyli zaburzenia odczynu pH krwi.
Nadmiar kwasów w organizmie powoduje starzenie się tkanek, zmarszczki, bóle i opuchnięcia, gdy organizm zatrzymuje wodę, żeby je rozcieńczyć i zapobiec zniszczeniom. Komórki zdrowe giną w kwaśnym środowisku natomiast rakowe szybciej się rozwijają.

Brak równowagi kwasowo-zasadowej i wyraźnie kwasowe pH może przyczynić się do rozwoju wielu chorób w tym: nadciśnienia, miażdżyc, cukrzycy, osteoporozy, nowotworów, zwyrodnienia stawów, nadwagi. Przekłada się też na nasze samopoczucie i wpływa na objawy ogólnego zmęczenia, braku koncentracji, zaburzeń snu, napięć nerwowych, depresji, częstych infekcji, zaparć, łamliwości paznokci i wypadania włosów.

Objawy zakwaszenia organizmu:

  • ciemne kręgi pod oczami,
  • bóle głowy,
  • niestrawność,
  • pryszcze i krosty,
  • częste zaziębienia,
  • zawroty głowy,
  • nudności,
  • mroczki przed oczami,
  • gorycz lub kwas w ustach,
  • obłożony język,
  • uderzenia krwi do głowy,
  • osłabienie fizyczne to tylko niektóre z objawów nadmiernej kwasowości.Przy zakwaszeniu organizm traci bardzo wiele energii, aby z trudem utrzymać prawidłowe pH krwi; ta energia mogłaby być użyta na przykład do likwidowania nadwagi.

Dlatego współczesna dieta powinna mieć przewagę produktów alkalizujących nad zakwaszającymi w proporcjach 1:4. Niestety realia są odmienne i te proporcje odwrotne. Warto więc się sprawdzić w jakie produkty bogata jest nasza dieta, a w przypadku stwierdzenia zbyt kwasowego pH ułożyć jadłospis od początku po to by przywrócić naszemu organizmowi równowagę kwasowo-zasadową.

Produkty bardzo zakwaszające

Napoje: alkohol, piwo, wino, słodzony sok owocowy, herbata (szczególnie czarna), kawa, napoje gazowane, napoje energetyczne
Owoce: suszone owoce, marynowane owoce
Warzywa: grzyby
Warzywa korzeniowe: ziemniaki (przechowywane)
Ziarna (świeże): jęczmień, kukurydza, żyto, otręby owsiane
Orzechy: pistacje, orzechy arachidowe, orzechy nerkowca
Mięso, drób, ryby: owoce morza, ryby hodowlane, wieprzowina, cielęcina, wołowina, drób, jaja
Mleko i przetwory mleczne: ser żółty, twaróg, lody, jogurt, ser kozi, serwatka
Dodatki i przyprawy: musztarda, ocet, sos sojowy, glutaminian sodu, syrop ryżowy, dżem, galaretka, drożdże, słód, kakao
Substancje słodzące: sztuczne słodziki, sacharyna, aspartam, cukier biały, cukier buraczany, syrop kukurydziany, melasa, suszona trzcina cukrowa, syrop z trzciny cukrowej, syrop ze słodu jęczmiennego, fruktoza, syrop z ryż brązowego, syrop klonowy, miód

 Produkty średnio zakwaszające

Napoje: naturalny sok owocowy
Owoce: pomarańcza, banan, ananas, brzoskwinia, arbuz, melon, mango, jabłko, jeżyna, świeża figa, jeżyna, kaki, morela, papaja, mandarynka, porzeczka czerwona, agrest, winogrono, żurawina, truskawka, czarna borówka, malina
Ziarna (świeże): brązowy ryż, pszenica, dziki ryż, biały ryż, owies, biały chleb, herbatnik, chleb razowy, chleb pełnoziarnisty, chleb żytni
Orzechy: orzech włoski
Mięso, drób, ryby: ryby morskie dzikie (nie hodowlane)
Tłuszcze (tłoczone na zimno): margaryna, masło ghee, olej kukurydziany
Dodatki i przyprawy: keczup, gałka muszkatołowa, wanilia, sól kamienna, majonez

Produkty lekko zakwaszające

Owoce: śliwka, świeży daktyl, czereśnia, porzeczka czarna, nektarynka, kantalupa
Ziarna (świeże): proso, kasza, pszenżyto, amarantus
Fasole i rośliny strączkowe (świeże): ciecierzyca, fasola kidney, fasola czarna
Orzechy: orzechy brazylijskie, orzechy laskowe, pekany
Ziarna (pestki): słonecznik, siemię lniane
Mięso, drób, ryby: ryby słodkowodne, dzikie (nie hodowlane)
Mleko i przetwory mleczne: mleko sojowe, mleko ryżowe, mleko, śmietana
Tłuszcze (tłoczone na zimno): olej słonecznikowy, olej z pestek winogron, olej konopny
Dodatki i przyprawy: curry w proszku

Produkty lekko alkalizujące

Napoje: woda destylowana
Owoce: limonka, cytryna, grejpfrut, kokos, wiśnia
Warzywa: brukselka, groszek, szparagi, karczochy, żywokost lekarski, kalafior, cukinia, rabarbar, por, rzeżucha, szczypior, kalarepa
Warzywa korzeniowe: brukiew, chrzan, rzepa, marchew
Ziarna (świeże): komosa ryżowa, kasza gryczana, pszenica, orkisz
Fasole i rośliny strączkowe (świeże): soczewica, mąka sojowa, tofu
Orzechy: migdały
Ziarna (pestki): sezam, kmin rzymski, koper włoski (fenkuł), kminek
Mleko i przetwory mleczne: mleko kozie
Tłuszcze (tłoczone na zimno): oliwa z oliwek, olej z ogórecznika, olej kokosowy, olej z awokado, olej lniany, olej z wiesiołka, lipidy morskie, olej z wątroby dorsza
Dodatki i przyprawy: zioła, większość przypraw
Substancje słodzące: stewia, cykoria

Produkty średnio alkalizujące

Warzywa: pomidor, awokado, fasolka szparagowa, szczaw, szpinak, czosnek, seler naciowy, kapusta, sałata, papryka słodka, brokuły, endywia, rukola, liście gorczycy
Warzywa korzeniowe: burak, rzodkiewka, imbir
Fasole i rośliny strączkowe (świeże): fasola biała
Dodatki i przyprawy: czerwona papryka ostra, pieprz cayenne, czosnek, imbir, cebula

Produkty bardzo alkalizujące

Napoje: woda zasadowa
Warzywa: trawy, kiełki, mniszek lekarski, ogórek, warzywa morskie, zielony kalafior, jarmuż, natka pietruszki
Fasole i rośliny strączkowe (świeże): orzechy sojowe, lecytyna sojowa
Ziarna (pestki): dynia
Mleko i przetwory mleczne: mleko ludzkie
Dodatki i przyprawy: sól morska, sól celtycka