Masz pytanie?Nie czekaj!

Motywacja. Jak zwiększyć swoją motywację?

autor / niedziela, 16 Marzec 2014 / Opublikowano w GIN LUBUSKI, PSYCHOLOGIA, SPORT, SPORTY WALKI, TRENING

Motywacja. Jak zwiększyć swoją motywację?

O motywacji raz jeszcze. Czyli jak zwiększyć swoją motywację. Kolejny tekst napisany przeze mnie do kampanii Gin Lubuski, która odbywa się na facebooku. Zapraszam do lektury.

 

Godzina 05:00. W telefonie dzwoni budzik. Szybkim ruchem ręki przełączam na drzemkę. Te dodatkowe 10 minut na pewno pozwoli mi się lepiej wyspać.

Budzik dzwoni ponownie. A ja po raz kolejny przełączam go w tryb drzemki. I tak jeszcze kilkukrotnie w ciągu godziny, a przecież obiecywałem sobie, że wstanę wcześniej i pobiegam. Gdy zeszłej nocy kładłem się spać, ten plan wydawał mi się bardzo realny. Dlaczego więc znów nie udało mi się podnieść z łóżka? Dlaczego po raz kolejny zawiodłem sam siebie?

Czy przedstawiona powyżej sytuacja nie wydaje się Wam znajoma?

Znakomitej większości z Was na pewno.

Co poszło nie tak?

Motywacja, a raczej jej brak, miała bezpośredni wpływ na brak chęci do treningu. Czym zatem jest to słowo, które tak często słyszymy ilekroć jest mowa o szeroko pojętej aktywności fizycznej? W klasycznym rozumieniu motywacja to uzasadnienie jakiegoś działania, wyjaśnienie jego pobudek i racji. Motywacja to dążenie do celu, które określony jest treścią motywów. Motywem natomiast, możemy nazwać każde przeżycie pobudzające człowieka do działania lub powstrzymujące go, sprzyjające lub przeszkadzające w jego wykonaniu. Innymi słowy motywacja to siła, która pozwala nam na dążenie do wybranego celu. Im wyższa, z tym większym zapałem i determinacją będziemy starali się wybrany cel osiągnąć.

Wpływ motywacji na przebieg procesu treningowego u osób zawodowo jak i rekreacyjnie uprawiających sport, ma bardzo istotne znaczenie.

Odpowiedzialność za odpowiednie zmotywowanie podopiecznego w dużej mierze spoczywa na barkach trenera. W swojej działalności sportowej spotkałem zawodników o silnej motywacji, którzy starali się za wszelką cenę rozwiązać trudne zadanie ruchowe, każdym możliwym sposobem. Wykorzystywali do tego całą swoją wiedzę, wszystkie swoje umiejętności, nawyki oraz siły. Miałem okazję pracować również z osobami o słabej motywacji, które często rezygnowały z realizacji powierzonego im zadania ruchowego.

Co zrobić by zwiększyć u siebie zapał do treningów?

Po pierwsze trzeba zrozumieć, że trening to długotrwały proces. Jeżeli od samego początku wyjdziemy z takiego założenia, możemy zadać sobie kilka pytań. Czym jest dla mnie trening? Co chcę dzięki niemu osiągnąć? Jakie są moje cele? Innymi słowy – co jest moim motywem?

Czy jest nim zadowolenie z wykonywanego wysiłku fizycznego? A może przyjemność estetyczna płynąca z atletycznej sylwetki czy piękna ruchów?

Jeżeli ćwiczymy np. akrobatykę, to może wykazanie się odwagą przy wykonywaniu trudnych i niebezpiecznych ćwiczeń, a jak w dużej grupie to współzawodnictwo? Jeżeli już dłużej trenujemy to na pewno celem może być dążenie do osiągania rekordowych wyników, a co za tym idzie – chęć uzyskania tytułu mistrzowskiego.

Co zrobić kiedy brak Ci motywacji do treningu?

Zastanów się, w jakiej dyscyplinie najlepiej się odnajdziesz, a która dostarczy Ci najwięcej przyjemności. Obierz sobie prosty cel, taki, który łatwo będzie Ci zrealizować. Tym samym nie zrazisz się już na samym początku, a ryzyko porażki będzie bardzo małe. Jeżeli wybierzesz na przykład bieganie, to już teraz zapisz się na jeden z kilkudziesięciu biegów ulicznych, które odbywają się na terenie całego kraju. Taki jasno określony cel, pomoże Ci w przygotowaniach. Wybierz dystans nieprzekraczający 5 kilometrów i niech to będzie dla Ciebie sprawdzian, a nie walka na śmierć i życie. Biegi organizowane ulicami miast przyciągają rzeszę wielbicieli biegania. Charakteryzują się niezapomnianą atmosferą, która na pewno doda Ci skrzydeł i zmotywuje do kolejnych treningów. Najważniejsze jednak by nie traktować treningu jako obowiązku ale jako dobrą zabawę, która wpłynie nie tylko na Twoje zdrowie, ale także na dobre samopoczucie.

Źródło:GIN LUBUSKI

 

Dodaj komentarz

Wpisz wynik działania * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

TOP