Masz pytanie? Nie czekaj!

VO2max

autor / sobota, 02 Wrzesień 2017 / Opublikowano w TRENING

VO2max .

Przeglądając różne magazyny branżowe a w szczególności te,które traktują o bieganiu czy szeroko rozumianym kształtowaniu wydolności i wytrzymałości niejednokrotnie natrafiliście na termin VO2max. Czym więc jest ten tajemniczy zwrot, którym posługują się trenerzy i fizjolodzy sportu?

VO2max (maksymalny pułap tlenowy) to najprościej rzecz ujmując maksymalna ilość tlenu, jaką organizm, a więc nasze mięśnie i wszystkie pracujące organy są w stanie pochłonąć w danej jednostce czasu. Mierzone jest w mililitrach na kilogram masy ciała na minutę i często jest jednym z czynników używanych przez trenerów i fizjologów do określania możliwości wysiłkowych zawodnika oraz przynależności do danej konkurencji. Im wyższe VO2max tym większa jest zdolność do długotrwałej i intensywnej pracy i mniejszego zmęczenia.

Jak dokonać pomiarów – VO2max

 

Maksymalny pułap tlenowy możemy mierzyć za pomocą różnych testów.Niektóre dostępne na rynku pulsometry są w stanie w miarę dokładnie określić poziom VO2max. Jednak jedną z najlepszych form sprawdzenia VO2max   są testy bezpośrednie do odmowy, które wykonywane są w specjalistycznych laboratoriach i przy użyciu wysokiej klasy sprzętu pomiarowego.

Laboratoryjny pomiar VO2max  odbywa się zazwyczaj na mechanicznej bieżni lub na rowerze stacjonarnym testem progresywnym. Zawodnik rozpoczyna od niskiej intensywności, którą stopniowo się zwiększa, zazwyczaj w równych odcinkach czasu – np. co minutę przez okres od 8 do 15 minut. Pobór tlenu rośnie liniowo wraz ze wzrostem intensywności. W pewnym momencie osiąga pułap i pomimo że zawodnik jest w stanie utrzymać jeszcze nieco większą intensywność, to pobór tlenu już nie wzrasta. Wiele osób nie jest w stanie osiągnąć takiego pułapu, to znaczy odmawiają kontynuowania wysiłku, mimo że pochłanianie tlenu nadal w ich przypadku rosło.

Od czego zależy – VO2max  

– od genów

– wieku: z wiekiem maleją nasze możliwości tlenowe

– płci: kobiety w związku z większą zawartością tkanki tłuszczowej i mniejsza tkanki mięśniowej posiadają mniejsze zdolności tlenowe

– treningu: może w nieznaczny sposób podnieś nasz pułap tlenowy

– zmian wysokości: im wyżej nad poziomem morza się znajdujemy tym mniejsze możliwości tlenowe. Dzieje się tak za sprawą spadku ilości tlenu w powietrzu.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj wpis: Charakterystyka wysiłków w poszczególnych zakresach intensywności. HRmax

Dodaj komentarz

Wpisz wynik działania * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

TOP