Trening funkcjonalny. Zalety treningu funkcjonalnego.

Godzina 17:00, piątkowe popołudnie. Wysyłamy ostatnie e-maile, pakujemy teczkę bądź plecak i z uśmiechem na twarzy opuszczamy nasze stanowisko pracy. Nadszedł weekend a z nim czas wypoczynku. Postanowiliśmy spontanicznie wyjechać za miasto. Spakowaliśmy walizki, trochę ciężkie jak na dwudniowy wyjazd ale mniejsza o to. Ładujemy je do bagażnika samochodu. Nie jest lekko, ale się udało! Trochę zabolały nogi, trochę plecy. Dziwne przecież nie opuszczamy ani jednego treningu. Nasze mięśnie powinny bez problemu poradzić sobie z takim zadaniem jak włożenie walizek do bagażnika naszego samochodu.

Co więc poszło nie tak? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Trening funkcjonalny – współczesna odpowiedź na zmieniające się trendy w światowym fitnessie

Trening funkcjonalny to coraz częściej pojawiający się termin na łamach popularnych magazynów oraz portali internetowych traktujących o szeroko rozumianej branży fitness. Należałoby więc odpowiedzieć sobie na pytanie. Czy jest ten tajemniczy zwrot?

Trening funkcjonalny to nic innego jak adaptacja naturalnych ruchów i czynności człowieka takich jak unoszenie, podnoszenie, skręcanie czy przysiad a także połączenie tych elementów, do warunków treningowych. No dobrze ale co to oznacza?

Najprościej rzecz ujmując trening funkcjonalny skupia się na pracy całych grup mięśniowych. Ruchy takie są bardziej złożone a praca odbywa się na zasadzie synergii a więc współdziałania mięśni i stawów w celu wykonania określonego zadania ruchowego. Uzupełnienie naszego treningu ćwiczeniami o charakterze funkcjonalnym doda nam kondycji, wzmocni nasze mięśnie, poprawi koordynację, równowagę, a także stabilizację stawów oraz kręgosłupa.

No dobrze,  ale jaka jest różnica pomiędzy treningiem funkcjonalnym a takim tradycyjnym, na siłowni? Odpowiedź jest prosta. Trening siłowy opiera się na wyizolowaniu określonych grup mięśniowych. Wyciskając sztangę na ławce płaskiej w głównej mierze angażujemy do pracy mięsień piersiowy, barki oraz triceps. Pozostałe mięśnie oraz stawy nie pracują wcale bądź w bardzo małym zakresie. Powróćmy teraz na chwilę do wspomnianej we wstępie sytuacji z weekendowym wyjazdem. Pakowanie walizki do bagażnika naszego samochodu, nie dość, że zaangażowało nasze ramiona w tym barki oraz biceps, dodatkowo mięśnie stabilizujące kręgosłup a więc grzbiet oraz mięśnie brzucha to również nogi. Na przykładzie tylko tej jednej czynności zaktywowaliśmy pokaźną ilość naszych mięśni. Trening funkcjonalny polega więc na takim dobraniu ćwiczeń, które w jak największym stopniu odzwierciedlają nasze codziennie czynności.
Trening funkcjonalny to nie tylko idealna alternatywa dla popularnych form aktywności fizycznej ale przede wszystkim uzupełnienie już uprawianego sportu.

Trening funkcjonalny. Przykłady z życia.

PRZYSIADY – siadanie na krześle, wsiadanie do samochodu, kucanie i wstawanie (np. podniesienie kluczy)

MARTWY CIĄG – podnoszenie ciężkich rzeczy z podłogi np.kartonu, walizki

WYCISKANIE NAD GŁOWĘ – unoszenie nad głowę ciężkich rzeczy np.walizki, kartonu by położyć je na szafę

O treningu funkcjonalnym z wykorzystaniem worka treningowego typu SANDBAG możecie przeczytać w artykułach, które napisałem dla popularnego magazynu traktującego o branży fitness  – Kulturystyka i Fitness Sport Dla Wszystkich oraz w kategorii SANDBAG TRAINING