Kofeina a trening.

kofeina

Słysząc termin kofeina od razu przychodzi nam na myśl „mała czarna”, a więc kawa w najczystszej postaci. Jednak źródeł tego składnika jest znacznie więcej. Przyjrzyjmy się więc tym źródłom i określmy w skład czego wchodzi wspomniana przeze mnie kofeina.

Źródłem kofeiny jest herbata, guaranina (z guarany), mateina (z yerba mate) oraz właśnie wspomniana wcześniej kawa. Kofeina pozyskiwana jest też syntetycznie i dodawana do popularnych na rynku napojów energetyzujących (energy drink), napojów gazowanych typu cola jak i suplementów diety.

Czym więc jest kofeina?

Kofeina należy do grupy stymulantów a więc środków działających pobudzająco jest więc substancją psychoaktywną. Co to oznacza? Najprościej mówiąc jest substancją oddziałującą na ośrodkowy układ nerwowy przez bezpośredni wpływ na funkcje mózgu. Efektem tego są czasowe zmiany postrzegania, nastroju, świadomości oraz zachowania. Reasumując wpływa pozytywnie na pamięć, sprawność fizyczną, wytrzymałość i koordynację, czujność zmniejsza jednocześnie zmęczenie.

Kawa vs. Kofeina

To, że kawa zawiera kofeinę to fakt i z nim nie należy dyskutować. Jednak czy kawa i kofeina to te same rzeczy? Większość z was pewnie powie, że tak, w końcu kawa zawiera w sobie tą substancję. Jednak rzeczywistość okazuje się być nieco odmienną. Czysta kofeina oraz kawa mogą mieć zupełnie odmienne działania niż mogłoby się to wszystkim wydawać.

W jednym z artykułów zamieszczonym w popularnym magazynie branżowym natrafiłem na opis badań, w których wykorzystano taką samą ilość kawy w pierwszym przypadku i wody w drugim. Obie próbki posiadały identyczną ilość kofeiny i zostały spożyte w tym samym okresie czasu. Badanie to miało zbadać wpływ spożycia kawy i kofeiny na metabolizm i wytrzymałość fizyczną badanych. Z badań wyciągnięto następujące wnioski – do poprawy wytrzymałości dochodziło tylko wtedy, gdy kofeina była spożywana niezależnie od kawy. Inaczej mówiąc kawa, która miała taką samą ilość kofeiny co np. kapsułki nie miała takiego samego wpływu na uczucie pobudzenia i koncentracji co czysta kofeina.

Skąd więc ta różnica? Otóż kawa to złożona substancja, która w swoim składzie zawiera szereg różnych związków chemicznych, których wpływ jest odmienny od kofeiny, a które przeciwdziałają skutkom kofeiny. Dlaczego więc kawa dodaje energii? Bo oprócz wspomnianej wcześniej kofeiny zawiera też w sobie inne substancje pobudzające. Kawa dodatkowo jest źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy) czyli związków zapobiegających utlenianiu komórkowemu.

Jeżeli więc chcesz wykorzystać działanie kofeiny w treningu zamiast po kawę sięgnij po czystą kofeinę w postaci suplementu diety.

Nie sięgaj natomiast po napoje energetyzujące, które oprócz podobnej dawki kofeiny zawierają również inne substancje syntetyczne jak i cukier, który może mieć zgubny wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę.

Pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dawki kofeiny w ciągu dnia. Więcej na temat kofeiny przeczytasz TUTAJ