Masz pytania? Napisz

Tarcze bokserskie – trening na tarczach

autor / środa, 08 Marzec 2017 / Opublikowano w SPORT, SPORTY WALKI, TRENING

Tarcze bokserskie – trening na tarczach

Tarcze bokserskie pełnią kluczową rolę w kształtowaniu refleksu, techniki,obrony jak i taktyki walki. Trening na tarczach to nie tylko dobry sposób na trening ale też stymulująca umysł ciężka praca a obok sparingów jest to najbardziej realistyczna forma treningu bokserskiego (kick boxingu czy muay thay). Pozostają przy tym najbardziej wszechstronnym przyborem, bez którego trener nie może się obejść.

Trening na tarczach to nie tylko siła i szybkość to także rytm, tempo (timing), umiejętność kontrolowania zasięgu,dystansu, strategia, styl walki ale też technika.

Ćwiczenia na tarczach bokserskich są jednymi z lepszych jakie może wykonać zawodnik podczas treningu. Dają możliwość walki bez walki, a więc możliwość wykonania wielu złożonych kombinacji bez konieczności stawania w szranki ze sparingpartnerem.

W czym pomocne są tarcze bokserskie:

  1. przyczyniają się do poprawy umiejętności bokserskich/kick bokserskich

    – techniki
    – siły
    – szybkości
    – wytrzymałości
    – celności
    – wyczucia dystansu
    – szybkości reakcji / refleksu
  2. przyczyniają się do poprawy umiejętności w ataku

    – kąty przeprowadzania ataku
    – zwody
    – proste i złożone kombinacje ruchowe
  3. przyczyniają się do poprawy umiejętności w obronie

    – blokowania
    – parowania ciosów
    – unikania ciosów (zejście, odejście,rotacja)
  4. przyczyniają się do poprawy umiejętności poruszania s
    – praca na nogach
    – strategia
    – kontratak
    – praca tułowia

Korzyści jakie wynikają z pracy na tarczach:

  1. wyrabiają realistyczne poruszanie się
  2. wyrabiają nawyk pracy nad obroną i atakiem
  3. wyrabiają nawyk poruszania się dookoła przeciwnika
  4. trenerowi łatwiej jest przekazać bieżące wskazówki
  5. możliwość przećwiczenia różnych stylów poruszania się, obrony i ataku

Do najważniejszych korzyści płynących z treningu na tarczach jest kształtowanie SZYBKOŚCI  REAKCJI/REFLEKSU.

Niestety wielu trenerów i zawodników skupia się jedynie na kształtowaniu siły a to nie ona jest tutaj najważniejsza. Oczywiście i temu służą tarcze bokserskie ale to nie siła stoi najwyżej w hierarchii. Wyrobienie błędnych nawyków ruchowych może przyczynić się do zahamowania dalszego rozwoju. Dzięki wyrabianiu sobie umiejętności reagowania zawodnik może skoncentrować się na wielu innych aspektach walki takich jak chociażby obrona czy atak. To nie bezwładny worek, w który można tłuc bez opamiętania. Dlatego własnie umiejętność właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne jest kwestią bardzo istotną, można by rzec kluczową. Prawidłowe poruszanie się i czucie dystansu poprzez trening na tarczach przyczynia się do tego, że zawodnik zaczyna uderzać bez wcześniejszego umawiania się z trenerem, o to jaki cios ma zostać wyprowadzony a przed jakim powinien zrobić unik. Innymi słowy sam powinien reagować na to co pokazuje trener.

Należy więc zapamiętać.Trening z wykorzystaniem tarcz bokserskich to nie wyścig, nie zawsze szybciej i mocniej znaczy lepiej.  Dzięki ćwiczeniom wykorzystującym tarcze bokserskie można skupić się na wielu innych aspektach walki takich jak wspomniane wcześniej wyczucie dystansu, celność,uniki itd.

Wskazówki dla osoby tarczującej.

1. Poruszaj się swobodnie i naturalnie

Należy wypracować  sobie naturalne odruchy, takie same jak podczas walki. Pozycja powinna być naturalna i zbliżona pozycją do tej jaką posiada osoba, która będzie ćwiczyła na tarczach. Ruchy musza być na tyle czytelne by w całość ćwiczenia nie wdawał się niepotrzebnie chaos. Trzeba być pewnym swoich ruchów i tego co się pokazuje, tak by nie wprawiać w niepotrzebne zakłopotanie osoby, z którą się ćwiczy. Ruchy muszą być swobodne i wykonywane z lekkością.

2. Rytm pracy

Rytm pracy na tarczach jest jedną z kluczowych cech. Ważnym jest by wyrobić sobie naturalną rytmikę poruszania się, tak by nie było kłopotów z płynnym przejściem z obrony do ataku, z jednej kombinacji do drugiej, z uników do kontrataku itd. Tak samo musi pracować osoba po drugiej stronie tarcz.

3. Częsta zmiana ćwiczeń i kombinacji

Jednym z podstawowych błędów jest powielanie w nieskończoność tych samych kombinacji. Kluczem do sukcesu jest ich różnorodność. Tarczowanie to też nauka nowych wzorców ruchowych, tworzenie własnych kombinacji. Kombinacje można dobierać w zależności od zaawansowania zawodnika oraz by poprawić błędy w obronie, ataku czy poruszaniu się. Nauczyć pracy na lewo czy praworęcznego przeciwnika. Mnogość kombinacji jest niemalże nieograniczona.

4. Informacja zwrotna

Tarczując należy przekazywać jak najwięcej informacji zwrotnej. Należą do nich sugestie dotyczące techniki a więc stylu, poruszania się, zadawania i przyjmowania ciosów itd. ale też strategii samej walki. Obserwując zawodnika na bieżąco można poprawiać błędy przez niego wykonywane ale także to co można zrobić lepiej.

5. Pośpiech nie jest wskazany.

Należy pamiętać, że aby nauczyć się nowych wzorców ruchowych potrzeba czasu. Nie każdy jest w stanie od razu zapamiętać całych kombinacji ani tym bardziej wykonać ich poprawnie technicznie. Rytm pracy i swoboda poruszania się są kwestiami kluczowymi. Im z początku prostsze i mało skomplikowane techniki, wykonywane w wolnym i średnim tempie tym większa korzyść dla zawodnika. Należy zapamiętać,że najpierw uczymy techniki i rytmicznego poruszania. Siłę i szybkość zostawiamy na koniec. Zawodnik musi widzieć to co się wokół niego dzieje a jego ruchu nie mogą być przypadkowe i chaotyczne. Dlatego ruchy tarczującego muszą być takie by tarczowany był w stanie je bez problemu rozpoznać i odpowiednio na nie zareagować.

Autor: Marcin Bąk

JAK DOBRAĆ RĘKAWICE BOKSERSKIE

Dodaj komentarz

Wpisz wynik działania * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

TOP