Zapisz się na pierwszy trening już dziś!

Stanie na rękach.

autor / środa, 29 Styczeń 2014 / Opublikowano w GIMNASTYKA

Stanie na rękach. Nauka stania na rękach.

 

Jeżeliby sięgnąć do podręcznika od gimnastyki w jednej z pierwszych linijek tekstu odnaleźlibyśmy takie stwierdzenie: „stanie na rękach polega na utrzymaniu ciała w pozycji pionowej głową w dół, podczas gdy ciężar ciała znajduje się na opartych o podłoże wyprostowanych rękach”.

Naukę stania na rękach rozpoczynamy od bardzo dokładnej rozgrzewki wg. zasady od góry do dołu. Pamiętajmy, że stanie na rękach bardzo mocno obciąża obręcz barkową, łokcie oraz nadgarstki, w bezpośrednim zagrożeniu urazem znajduje się też odcinek szyjny kręgosłupa, dlatego właśnie na tych miejscach powinniśmy się najbardziej skoncentrować w trakcje przeprowadzania rozgrzewki.

Elementem niezbędnym do nauczania stania na rękach jest opanowanie w stopniu dobrym bądź bardzo dobrym takich ćwiczeń jak przewroty w przód i w tył czy stanie na głowie. Jeżeli wspomniane ćwiczenia nie stanowią już dla nas problemu, możemy rozpocząć naukę stania na rękach.

Stanie na rękach możemy wykonać na trzy sposoby:

1. odbiciem z jednej i zamachem drugiej nogi

2. odbiciem obunóż

3. siłą

Idąc dalej za podręcznikiem odnajdujemy następujący opis techniki jak wykonać stanie na rękach:

Z uniku podpartego na lewej nodze, zamachem prawą i odbiciem lewą nogą, wychylając barki w przód tak, aby znalazły się poza punktem podparcia rąk, wykonuje się stanie na rękach. Głowa uniesiona. W fazie dochodzenia nóg do pionu następuje cofnięcie barków, z jednoczesnym ustabilizowaniem bioder i środka ciężkości na linii pionowej z złączeniem nóg.

Nauka stania na rękach

Najczęstsze błędy a stanie na rękach:

– niewłaściwe ustawienie rąk

– nieprawidłowy zamach i odbicie

– brak ustawienia tułowia, barków i nóg w jednej linii

Metodyka nauczania a stanie na rękach:
  1. W klęku podpartym wychylenie barków w przód.
  2. To samo, lecz z przysiadu podpartego.
  3. Z przysiadu podpartego unoszenie bioder w górę odbiciem obunóż.
  4. Z uniku podpartego wymachy prostej nogi w górę w tył.
  5. To samo, lecz ze zmianą nóg.
  6. Z przysiadu podpartego tyłem do drabinki – wejście nogami po szczeblach aż do stania na rękach, tą samą drogą powrót.
  7. Z uniku podpartego przy pomocy współćwiczącego – stanie na rękach.
  8. Z uniku podpartego – stanie na rękach przy drabinkach z ochroną współćwiczącego.
  9. To samo bez ochrony.
  10. To samo stanie tylko z próbą oderwania nóg od drabinek i samodzielną próbą stania.
  11. Z uniku podpartego sanie na rękach z przytrzymaniem przez współćwiczącego.. Próby samodzielnego stania.
  12. Stanie na rękach, opuszki palców jak najbliżej ściany. Stanie na rękach z oparciem całego ciała o ścianę.
Pomoc i ochrona a stanie na rękach

Pamiętajmy, że bardzo ważną rolę w nauczaniu stania na rękach pełni pomoc i asekuracja. Ćwiczący musi się czuć pewni i bezpiecznie, gdyż mały błąd może skończyć się poważną kontuzją.

17 komentarzy do “Stanie na rękach.”

  1. Kędzior pisze :

    czy bol nadgarstow minie?

    • Marcin Bąk pisze :

      Ból nadgarstków w przypadku nauki a następnie procesu doskonalenia stania na rękach powinien ustąpić. Nie zniknie on zupełnie, gdyż w miarę postępu jesteśmy w stanie wykonać bardziej zaawansowane zarówno technicznie jak i siłowo elementy. Natomiast nie będzie on aż tak dokuczliwy jak na początku.

  2. Mateusz pisze :

    Witam Serdecznie strasznie mnie nurtuje 1 pytanie i nie mogę znaleźć na nie odpowiedzi. :(. Jestem często zdołowany przez barki, Proszę o pomoc… Uprawiam streetworkout. Chciałbym nauczyć się stać na rękach. Tylko jest 1 problem. w lewym barku mam 2 implanty czuje dyskomfort w staniu na rękach i się zdarza że ten bark się wywicha. Staram się go zaregenerować ale nie wiem czy jest to w ogóle możliwe. Nie mam już pomysłu. Czy taki uraz związany z uszodzeniem stożka rotatów i obręczy barkowej wyklucza gimnastyka albo akrobate??? Czy są jakieś sposoby na skuteczne wyleczenie tego?? Kasa nie gra roli… Co robić?? Proszę o pomoc liczę na to że to nie jest dla pana nowy problem. Z Góry dziękuje. .

    • Marcin Bąk pisze :

      Jedyne co mogę poradzić to udanie się do specjalisty, który określi w jakim zakresie można by wzmacniać osłabiony staw tak by nie doprowadzić do jeszcze większego zwyrodnienia.

  3. Patryk pisze :

    Ja mam nieco dziwny problem… otóż niezależnie, czy stoję na głowie czy na rękach, po krótkim czasie robią mi się małe krwiaki… pewnie naczynka pękają… wyglądam, jakbym od kogoś zarobił… i tu moje pytanie: czy to kwestia przyzwyczajenia organizmu, żeby przestały się te krwiaki pojawiać, czy oznaka czegoś, co mnie eliminuje ze stania na rekach?

    • Marcin Bąk pisze :

      Szczerze przyznam,że nie spotkałem się jeszcze z taką przypadłością. Najlepiej jest skonsultować się z lekarzem sportowym. Jeżeli natomiast w niczym Ci to nie przeszkadza,a twarz po krótkiej chwili wraca do normy i nie wiąże się to z innymi konsekwencjami to nie ma co się na zapas przejmować.

  4. Em pisze :

    Moje pytanie jest następujące,mianowicie, ile trzeba czasu, żeby opanować stanie na rękach? Czy trzy i pół miesiąca to wystarczający okres?

    • Marcin Bąk pisze :

      Wszystko zależy od wcześniejszego przygotowania ćwiczącego. Realny czas to od 6 miesięcy w górę. Jednak bywają przypadki, że ten okres jest krótszy.

  5. DzikiRapGra pisze :

    Ile czasu dziennie poświecić na naukę ?

    • Marcin Bąk pisze :

      Jest to kwestia bardzo indywidualna. Jednak cytując mojego trenera, kiedy spytałem go o to samo była następująca „aby nauczyć się stać na rękach,trzeba stać na rękach”. Innymi słowy na praktykę wypadałoby codziennie poświęcić trochę czasu.

  6. L pisze :

    A czy ograniczona ruchowość łokcia (brak pełnego zgięcia, zginany ledwie trochę bardziej niż kąt prosty) jest bardzo dużym przeciwskazaniem do takich przedsięwzięć jak stanie na rękach? : /

    • Marcin Bąk pisze :

      Im większa mobilność w stawach tym mniejsze ryzyko kontuzji. Brak pełnej ruchomości nie musi oznaczać przeciwwskazań do podjęcia prób treningu gimnastyki a może nawet przyczynić się do zwiększenia ruchomości w stawach.

      • L pisze :

        Ogromne dzięki ! Bardzo mi to pomogło, zatem nie zniechęcam się i próbuję dalej 🙂

  7. Jacek pisze :

    Witam, pytanie czy w przypadku bolu w przedramieniu chyba tzw ,,łokiec tenisisty” mozna dalej cwiczyc i czy moze to byc skutek przeciazenia lub braku rozgrzewki w staniu na rekach ?
    pzdr

    • Marcin Bąk pisze :

      Przyczyn może być wiele. Niekoniecznie jest to związane z treningiem gimnastycznym. Ćwiczyć można, jedna należy unikać tych ćwiczeń, które nasilają ból.

  8. Filip pisze :

    Witam, mam pewien problem, od dwóch miesięcy zacząłem mocniej trenować elementy, handstand, wychylenia itd i od jakichś dwóch tygodni zacząłem odczuwać ból tylko w nadgarstku prawej ręki typowy od nacisku od stania na rękach i wychyleń do planchy, z dnia na dzień coraz silniejszy ból. Nadgarstki przed każdym treningiem porządnie rozgrzewam, nie wiem czy powinienem zrobić troche przerwy w handstandzie i przejdzie po jakims czasie czy może coś innego by było lepsze?

    • Marcin Bąk pisze :

      Jeżeli ból jest coraz silniejszy proponowałbym wyeliminować ćwiczenia, w których się on pojawia. Jeżeli pojawił się stan zapalny, mocniejsza rozgrzewka nic tutaj nie da.

TOP