Różnice pomiędzy napojem hipotonicznym, izotonicznym,hipertonicznym a wodą

autor / czwartek, 22 Wrzesień 2016 / Opublikowano w ZDROWIE

Różnice pomiędzy napojem hipotonicznym, izotonicznym,hipertonicznym a wodą

Napój hipotoniczny ma stosunkowo niską osmolność, a więc zawiera mniej cząsteczek (węglowodanów i elektrolitów) na 100 ml niż płyny ustrojowe organizmu. Gdy napój hipotoniczny jest bardziej rozcieńczony wchłania się szybciej niż woda.Zazwyczaj napoje te zawierają mniej niż 4 g węglowodanów na 100 ml płynu.

Napój izotoniczny ma taką samą osmolność jak płyny ustrojowe, co oznacza, że zawiera tyle samo cząsteczek (węglowodanów i elektrolitów) na 100 ml dzięki temu wchłania się równie szybko albo szybciej niż woda. Większość dostępnych na rynku napojów izotonicznych zawiera między 4 a 8 g węglowodanów na 100 ml płyny. W teorii napoje izotoniczne to najlepszy wybór, gdy chodzi o szybkie nawodnienie organizmu.

Napój hipertoniczny ma wyższą osmolność niż płyny ustrojowe czyli posiada bardziej skoncentrowaną dawkę węglowodanów i elektrolitów na 100 ml niż płyny ustrojowe ciała. Oznacza to , że wchłania się wolniej niż woda. Napój hipertoniczny zawiera zwykle ponad 8 g węglowodanów na 100 ml.

Jak dobieramy napoje sportowe do treningu?

Woda jest odpowiednim napojem uzupełniającym utracone płyny w przypadku ćwiczeń o niskiej i umiarkowanej intensywności trwających mniej niż godzinę.

Napoje izotoniczne w przypadku ćwiczeń bardziej intensywnych, trwających ponad godzinę.

Napoje izotoniczne i hipotoniczne gdy chcemy bardzo szybko nawodnić organizm.

Napoje hipertoniczne stosujemy przy długim i intensywnym treningu, trwającym ponad 90 minut

(…)Nadmiar wody może sprawić problemy jedynie podczas długich forsownych ćwiczeń np. maratonu, kiedy utrata płynów jest bardzo wysoka, a sportowiec pije jedynie czystą wodę. Jeżeli nie uzupełnimy szybko zapasów sodu, w organizmie dojdzie do spadku tego mikroelementu we krwi. W takim przypadku mogą pojawić się zawroty głowy, nudności, zamęt w głowie, a w ostrych przypadkach może dojść do ataków, kłopotów z oddychaniem a nawet śmierci. Dlatego najlepiej jest pić rozwodnione napoje elektrolitowe (węglowodanowe) w ilości 400-800 ml na godzinę, by utrzymać równowagę płynów w organizmie.(…)

Dodaj komentarz

Wpisz wynik działania * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

TOP